Sådan booster I jeres økonomi efter coronaen
Corona har kostet rigtig meget, både tidsmæssigt, men desværre også økonomisk.
Nogen har måttet tage konsekvensen og dreje nøglen om, lukke foreninger, og andre må lide med et underskud, der kommer til at tage år at vende til overskud. Andre har kunnet spare, ved helt at aflyse alt.
Her er forskellige måder I måske kan få lidt økonomisk ud af det i fremtiden.
Tekst af Joan H.S. Andersen
Støttemedlemsskaber
Mange grupper har allerede og har altid haft støttemedlemsskaber. Enten i form af direkte medlemskab eller gennem en venneforening. Men har jeres gruppe det ikke, kan det være nu det skal indføres.
Mersalg oven i billetten
Er der andet man måske kan sælge samtidig med billetten, for at øge indtægten? Muligheder for drinksbilletter, bestille og forudbetale pause-drinks. Hvis jeres program plejer at koste penge, så tilbyd allerede i billetbestillingen at det kan tilkøbes.
Service og overblik
Service er muligvis ikke en indtjening, men det er noget folk husker. Har I planlagt forestillinger den kommende tid, giver det publikum en tryghed i at bestille billetter så snart de kommer i salg, hvis de kender deres rettigheder. Se på jeres regler for refundering, særligt i tilfælde af aflysning. Kan man få billet til en anden dag, eller evt. gavekort? Må man afbestille på selve dagen i tilfælde af man oplever symptomer? Gør jeres betingelser så klar som mulig i god tid, så tør folk muligvis bestille billet. Fortæl på jeres hjemmeside hvordan I Corona-sikre lokalerne, det giver lidt ekstra for trygheden, og beslutningen om at tage af sted bliver lidt mere styrket. Optimer igen servicen ved evt. dagen før forestilling at skrive en mail om hvad de skal gøre når de ankommer (f.eks. om baren tager imod kontanter, må man gå ind og sætte sig med det samme, etc.etc..), sørg for folk føler der er styr på tingene inden de ankommer.
“Kom bare, du har jo allerede betalt”
Som med punktet om støttemedlemsskab, kan det være en befrielse for publikum de allerede kan hjælpe jer nu, selvom der ikke er en forestilling. F.eks. i form af gavekort, årskort, eller en loyalitetsrabat? ”Køb 3 billetter og få en gratis øl/vand i baren”.
Tal til hjertet
Vær ærlig omkring hvad aflyste billetter kan resultere i for jer. Ligeså med medlemmer hvad angår kontingentopkrævningen. Det er helt forståeligt folk gerne vil have noget for deres penge, men hvis det i sidste ende betyder økonomisk last for jer, og i allersidste instans lukning, er mange villige til at forstå hvorfor deres støtte til jer er så vigtig. Få publikum til at indse de ved ikke at kræve refundering faktisk giver jer en chance for overlevelse.
Udlej lokaler.
Mens lokalerne måske alligevel står tomme, kunne de jo benyttes til andet formål. Her skal I tænke bredt, og måske uden for det kulturelle felt. Eller måske netop tilbyde billig husly til grupper uden egne lokaler.
Afhold kurser
Har I nogle dygtige folk på jeres teatre der gerne vil lærer fra sig, kunne det være en mulighed at afholde kurser mod betaling. Enten teaterspecifikke kurser for andre scener og grupper i området (evt. gå sammen om et DATS-kursus), eller måske bare almennyttigt for byens borgere (Lær at tale i store forsamlinger, sang-kursus, eller bare at lærer at spille guitar, find selv på flere idéer..).
Sponsorater
Mange foreninger er gode til at benytte sig af at spørge rundt omkring, mens andre helst klarer det hele selv. Der kan dog være meget at hente i besparelser hvis man tør spørge for sig i lokalområdet, om nogen har kostumer, sminke, evner, eller om det lokale print og kopicenter vil indgå samarbejde. Kig på firmaerne i området og tænk på hvordan I kan hjælpe hinanden. F.eks. annoncering i jeres program.
Søg Puljer
I kan søge forskellige puljer til fremtidige projekter. Hvis I er vant til at selv betale alle jeres produktioner, kunne det måske være nu I kunne bruge lidt hjælp. Enten hos jeres kommune, eller igennem DATS hvor vi har 2 gode støttemuligheder. Se mere på www.dats.dk/tilskud