Hvordan laver jeg en prøveplan?

Af DATS´ Teaterfaglig konsulent Jacob Melchior
Foto: Axel Gadegaard
01.02.25

KONSULENTERNES BREVKASSE
Som konsulent i DATS kommer man rundt til mange forskellige teaterproduktioner og amatørforeninger i landet. Det danske amatørteaterlandskab er kendetegnet ved stor alsidighed, og hvad der fungerer det ene sted, er ikke altid det bedste hos andre. Alligevel opstår der fra tid til anden nogle generelle faglige betragtninger, og det er et par af dem der vil blive delt i denne brevkasse. Skriverierne her er både ment som gode råd og faglige betragtninger, men er ligeledes oplæg til samtale, diskussion og debat både i kommentarfeltet og ude i foreningerne.

Du har manuskriptet klar. Skuespillerne er fundet, og holdet er sat. Men hvad nu? Hvordan får du sammensat en prøveplan, så I får forestillingen i mål inden premieren?

Prøveplaner kan se lige så forskellige ud som manuskripter (og nå ja, amatørteatre), men her vil jeg alligevel forsøge at komme med mit bud på, hvordan jeg får elefanten (manuskriptet) delt op i lidt mere spiselige bidder, så jeg også undervejs kan følge med i, om vi har god tid til at dykke i detaljen, eller om vi skal gå lidt hurtigere frem for at nå i mål.

”Jeg elsker prøverne, fordi her er der ingen fejl, intet er galt. Nogle ting virker godt og de ting, der ikke virker, er lige så værdifulde, fordi de fører dig til det, der gør.”

-Jim Jarmusch (instruktør)

Elefanten er (som regel) allerede delt op
Et klassisk manuskript er delt op i 2-3 akter med hver et antal af scener. Arbejder man med et atypisk manuskript, må man bruge lidt tid på at analysere teksten og finde de dele, der hænger sammen og hvor der opstår naturlige pauser eller skift. Det bliver herefter til sceneopdelingen, der kan bruges i prøveplanen.

Kom godt i gang, og lad skuespillerne arbejde mellem prøverne
Start med en fælles læseprøve. Inviter gerne hele produktionen, både foran og bag scenen til at være med. Sid evt. ved et bord hvor der er plads til jer alle sammen. Rollerne kan være fordelt på forhånd eller på dagen. Lad skuespillerne læse deres replikker og give deres første uforbeholdne bud på deres roller, mens de læser.
 
Efter læseprøven er det tid til at kæmpe sig igennem stykket scene for scene. Hvor mange scener man kan nå pr. prøvegang, afhænger helt af manuskriptet, samt hvor lange prøver du afholder. Et udgangspunkt er at kunne nå 2-3 scener på en 3,5 timers prøvegang (inkl. pauser).

De skuespillere, der ikke er på gulvet med instruktøren, kan øve deres scener med de andre tilgængelige skuespillere. De kan f.eks. hjælpe hinanden med at øve replikker, dykke ned i karaktererne og forberede bud, til de selv kommer på gulvet.

Fornemmelse for akten
I et klassisk manuskript, opdelt i akter, vil man finde naturlige stop og en god hjælp til dynamikken i opsætningen ved at se på indholdet i den enkelte akt. Det kan derfor give god mening at gennemgå de scener, I har afholdt prøver på, når I kommer til en hel akt. Samt en lidt længere weekendprøve, når I skal sætter akterne sammen. Det kan se således ud;

Tirsdag 3. oktober kl. 18:00-21:00 (Læseprøve)
Tirsdag 10. oktober kl. 18:00-21:00 (Scene 1-3)
Tirsdag 17. oktober kl. 18:00-21:00 (Scene 4-6)
Tirsdag 24. oktober kl. 18:00-21:00 (Gennemgang Akt 1)
Tirsdag 31. oktober kl.18:00 -21:00 (Scene 7-10)
Tirsdag 6. november kl. 18:00-21:00 (Scene 11-14)
Tirsdag 13. november kl. 18:00-21:00 (Gennemgang Akt 2)
Lørdag 17. november kl. 10:00-16:00 (Gennemgang Akt 1 og 2)

Afsæt tid til detaljer og vend tilbage
Når I er kommet igennem stykket og du har en fornemmelse af, hvad I har med at gøre, er det en god ide at afsætte tid til ”pluk-prøver”. Her udvælger du enkelte scener eller sekvenser, hvor der er brug for at arbejde ekstra med materialet. Det kan også være, hvis man har større fællesscener, særligt tekniske momenter, koreografi eller lignende.

”Nogle gange er det de mest ulidelige oplevelser under prøverne der giver de smukkeste værk.”

-Roger Rees (skuespiller)

Til sidst skal der være tid til gennemspilninger for at sikre kontinuitet, dynamik og sammenhæng i forestillingen inden I kan byde indenfor til en generalprøve.

Et bud på en prøveplan
Med det i tankerne kunne et bud på en prøveplan for en klassisk forestilling med 2 akter se således ud;

Tirsdag 3. oktober kl. 18:00-21:30 (Læseprøve)
Tirsdag 10. oktober kl. 18:00-21:30 (Scene 1-3)
Tirsdag 17. oktober kl. 18:00-21:30 (Scene 4-6)
Tirsdag 24. oktober kl. 18:00-21:30 (Gennemgang Akt 1)
Tirsdag 31. oktober kl.18:00 -21:30 (Scene 7-10)
Tirsdag 6. november kl. 18:00-21:30 (Scene 11-14)
Tirsdag 13. november kl. 18:00-21:30 (Gennemgang Akt 2)
Lørdag 17. november kl. 10:00-16:00 (Hele stykket)
Tirsdag 24. november kl. 18:00-21:30 (Gennemgang og arbejde med Akt 1)
Tirsdag 3. december kl. 18:00-21:30 (Gennemgang og arbejde med Akt 2)
Tirsdag 10. december kl. 18:00-21:30 (Hele stykket)
Tirsdag 6. januar kl. 18:00-21:30 (Plukprøver)
Tirsdag 13. januar kl. 18:00-21:30 (Plukprøver)

Opløb

Lørdag 17. januar kl. 10:00 – 16:00 (Tekniske prøver og gennemgang)
Søndag 18. januar kl. 10:00 – 16:00 (Tekniske prøver og gennemgang)
Tirsdag 20. januar kl. 18:00-21:30 (Sidste gennemspilning og rettelser)
Onsdag 21. januar kl. 18:00-21:30 (Generalprøve)
Fredag 23. januar kl. 18:00 (Premiere)

Ret prøveplanen til undervejs
Som du kommer ind i prøveforløbet, får du løbende en fornemmelse for, hvor arbejdet skal prioriteres. Så vær klar til at ændre i planen og give tid til de scener, der har brug for mere arbejde. 

Få skuespillerne til at notere ned efter prøverne så de har noget at støtte sig til, når de evt. næste gang selv skal øve videre på de aftaler, I har lavet.

Det kræver tålmodighed og omstillingsparathed fra alle at lave en teaterproduktion, og der opstår altid overraskelser undervejs.

Du kan tage udgangspunkt i den prøveplansskabelon der ligger i DATS’ værktøjskasse her, og selv rette det til så det passer ind i din produktion.

Husk at du altid kan tage fat i DATS’ konsulenter hvis du har brug for sparring eller vejledning i planlægningen eller prøveforløbet. Skriv til dats@dats.dk eller find kontaktoplysninger på DATS’ hjemmeside (www.dats.dk). Knæk og bræk med din næste teaterproduktion!

Læs også

Læs også

TIL DRAMALÆREREN I FOLKESKOLEN: KENDER DU FAGETS SEKUNDÆRE GEVINSTER?

OPSTART AF ET BØRNEDRAMAHOLD?

ET GODT RÅD TIL SKUESPILLEREN?

PAS PÅ JER SELV I PRØVERUMMET