International unge-udveksling i Odense!

Som DATS’ Projektkonsulent havde jeg fornøjelsen af at være projektleder og vært for en gruppe, der gennem NEATA Youth skulle mødes i Odense for at lave teaterworkshops og en visning på Scenoskop Teaterfestival. Det her er fortællingen om et møde for NEATA Youth, fortalt gennem mine øjne som observatør på sidelinjen.

Tekst: Signe Amalie Bjerre, DATS B&U Projektkonsulent
Fotos: Dino Visnjic med flere

I teatersproget mødes mennesker og kærlighed udveksles
Det var en onsdag morgen i maj 2023 i Odense. Alt i vejret tydede på at det skulle blive en af de første rigtige sommerdage. Luften var klar og solen brød stille frem gennem et florlet skylag i horisonten. En smuk dag og en dag fyldt med forventninger. For 18 unge mennesker var på vej fra 9 forskellige lande. Nogle var allerede landet i Kastrup og ombord på et tog, andre var stadig i deres hjemland, i færd med at boarde eller pakke. De skulle alle mødes i Odense, hvor de i de kommende fem dage skulle gennem et stort program, fyldt til randen med teaterworkshops, networking, menneskemøder og forestillinger. Løbende som de ankom blev de samlet på Kulturmaskinen, et kulturhus i Odense, der skulle være deres workshop-space og base under deres ophold. Det var tydeligt at mærke en vis spændthed og nervøsitet men også forventningsfuldhed og nysgerrighed. Der blev snakket og udvekslet teaterliv. Alle som en var nysgerrige på hinanden og på den her gruppekonstruktion, som de skulle være en del af de næste fem dage. Der var ingen tvivl om at det her rum var proppet til randen med kærlighed, nærvær og vilje.

HVAD ER NEATA YOUTH?
DATS samarbejder med andre amatørteaterorganisationer i den nordisk/baltiske region gennem netværket NEATA (North-European Amateur Theatre Alliance).

Netværkets unge-gren kaldes NEATA YOUTH og består af repræsentanter fra alle 9 lande i netværket.

Netværket har til formål at skabe muligheder for udveksling og samarbejde på tværs af landegrænser indenfor det nordisk/baltiske område.

Den undersøgende improvisation om Venskab
Henunder aftenen var de næsten fuldtallige og mødtes med deres workshop-leader/mentor Jacob Teglgaard. Han faciliterede lynhurtigt et trygt og sikkert rum, hvor der var plads til at turde, men også til at sige sin mening og sige fra. Jacob fortalte om den workshop han havde forberedt, ”What is Friendship?”. Her skulle deltagerne i løbet af de næste par dage undersøge hvad venskab er. De skulle arbejde i par eller trioer og finde svar på en række spørgsmål om venskab både gennem samtale, men også gennem et fysisk sprog med enkelte simple bevægelser. De skulle opleve på egne kroppe, hvad der sker når man nærmer sig hinanden, læner sig mod hinanden, bærer hinanden, griber hinanden og klasker hinanden på hænderne.

Venskab på nye sprog
Torsdagen og fredagen gik med at undersøge venskab to-og-to eller tre-og-tre i workshop-spacet, men udenfor i pauserne blev venskabet også undersøgt på kryds og tværs. Der sker et eller andet helt særligt, når man samler mennesker, der aldrig har mødt hinanden før og giver dem mulighed for at udforske hinanden kropsligt og mentalt. Lynhurtigt var alle paraderne nede og hjerterne var åbne. Hvor end jeg kiggede hen sad små grupper i den bagende sol og delte små unikke øjeblikke af de spirende venskaber. Alting var nødt til at foregå på engelsk, men det var ikke et problem, for på en eller anden måde var det med til at gøre samtalerne mere umiddelbare og ærlige. Det var det samme med det fysiske sprog, de lærte i workshop-spacet. Et helt nyt sprog, som de lynhurtigt fandt sig til rette i. Undervejs i deres workshop skulle gruppen også forberede en slags visning til Scenoskop Teaterfestival, der skulle finde sted lørdag-søndag. 2 dage er ikke lang tid til at sammensætte en forestilling og Jacob og jeg havde allerede på forhånd besluttet at det i stedet skulle være en slags open-class, hvor gruppen kunne fremvise en improvisation over det fysiske sprog og samtaler med udgangspunkt i udvalgte spørgsmål om venskab. Fredag eftermiddag gennemgik gruppen køreplanen for improvisationen som var skrevet på en tavle, og så var det farvel til Jacob. Nu skulle gruppen stå på egne ben.

Et magisk møde med publikum
Lørdagen var den første dag på Scenoskop Teaterfestival, som indledtes med taler, cupcakes og højt solskinshumør. Dagen igennem optrådte vækstlagsgrupper og mellem forestillingerne var der afslapning og kolde drikkevarer i solen. NEATA Youth var den sidste optrædende på dagens program. Som vi nærmede os, samledes gruppen i forestillingsrummet og spændingen steg, mens luften blev tæt af forventning og en smule nervøsitet. Det var den sejeste gruppe – de håndterede hinandens nervøsitet med så meget kærlighed og rummelighed. De talte tingene igennem og gav plads til både ro og pjat. Kroppene varmedes op gennem dans og endelig gik det løs. Dørene til salen blev åbnet, og publikum samledes i en cirkel omkring et gulv i bevægelse til musik og fortællinger om venskab. Den åbne klasse indledtes med en kort præsentation af hvad gruppen havde arbejdet med. Jeg havde fået æren af at facilitere de forskellige steps af køreplanen, som også var synlig i rummet så både gruppen og publikum kunne følge med i hvor langt improvisationen var nået.

SCENOSKOP INTERNATIONAL
Scenoskop er en unge-dreven vækstlagsfestival der afvikles i maj måned. Festivalen skaber en ramme for præsentationen af vækstlags-forestillinger omkring kulturhuset ”Kulturmaskinen” i det centrale Odense.

Med støtte fra DATS søgte Scenoskop midler fra Nordisk Kulturkontakt til at arrangere et internationalt sideprogram til festivalen. Scenoskop International inviterede, gennem NEATA YOUTH-netværket, 18 unge scenekunstnere til at deltage i en workshop og arbejdsvisning som del festivalen.

I løbet af workshoppen havde Jacob talt om ”hive-mind”. Altså den særlige gruppedynamik der kan opstå i samarbejdet og som man også ser hos bier, der ikke arbejder som mange enkelte individer, men som et samlet individ. Og gruppen havde på meget kort tid opnået sådan en hive-mind. Det var som om de i rummet havde en samstemmighed, hvor de forskellige kroppe arbejdede på en fælles historie, men uden ord og uden at nogle enkeltpersoner var det styrende element. Når vi mødes og skaber sammen med åbne øjne og hjerter, så opstår magien. Rundt i cirklen af tilskuere var øjnene stift rettet mod den åbenhjertighed, som de unge mennesker blottede i deres bevægelser og fortællinger. Som det sidste i fremvisningen, blev publikum inviteret med ud på gulvet og fik mulighed for selv at prøve det fysiske sprog. I den efterfølgende artist talk fik publikum mulighed for at dele deres oplevelser af rummet og tilbagemeldingerne var rørende. Det var ikke bare mig og gruppen, der havde oplevet magien, den var også nået hele raden rundt blandt tilskuerne. Det er oplevelser som dette der bekræfter mig i, at teatersproget er det absolut bedste til at skabe kærlighedsfyldte møder mellem mennesker.

Hjerteforbundne på bare fem dage
Søndag var en svær dag, for det var dagen, hvor alle skulle tilbage til deres egne virkeligheder. Enkeltvis eller i små grupper sendtes deltagerne afsted til toget mod lufthavnen. Alle som en blev sendt på vej med lange kram og søde ord. Den tilbageværende gruppe blev gradvist mindre og mindre og sad i solen og sugede af de sidste dråber fællesskab. Der blev ikke sagt så meget, men luften var tyk af nærvær. Alle holdt fast med det yderste af fingerspidserne helt til det sidste.

Den næste dag var det overskyet, og jeg havde en mærkelig fornemmelse af, at det var hele havde været en sommerdrøm, at det var gruppen, der var kommet med solen og at de alle hver især havde taget et stykke af den med hjem da de tog afsted igen. Jeg var fyldt af en sær tomhed, men også af en berusende lykke, fordi jeg vidste at jeg havde været vidne til et af de smukkeste møder mellem mennesker, noget så ægte og unikt, at det aldrig ville kunne genskabes i den samme form. Men deltagerne ville tage deres erfaringsrige hjerter og stærke oplevelser med tilbage til deres egne teaterfællesskaber og dele ud af og fortsætte med at udforske dette nye venskabssprog, som var blevet skabt i løbet af bare fem dage i Odense.

DATS OG VÆKSTLAGET


DATS har en lang historie med støtte til vækstlaget og særligt med fokus på unges mulighed for at udtrykke sig gennem scenekunst.

I dag findes der 3 vækstlagsfestivaler i Danmark (Quonga i Aarhus, Vildskud i København og Scenoskop i Odense), der alle afvikles og styres af unge arrangører.

DATS yder økonomisk støtte og sparring og har i arbejdet med festivalerne fokus på muligheden for netværk samt overlevering af gode erfaringer, når der er udskiftning i arrangørgrupperne.