Jeg er blevet produktionsleder – hvad nu?

Af DATS´ eventkonsulent Maja Ravn Christiansen Og Teaterfaglig konsulent Jacob Melchior
01.12.24

KONSULENTERNES BREVKASSE
Som konsulent i DATS kommer man rundt til mange forskellige teaterproduktioner og amatørforeninger i landet. Det danske amatørteaterlandskab er kendetegnet ved stor alsidighed, og hvad der fungerer det ene sted, er ikke altid det bedste hos andre. Alligevel opstår der fra tid til anden nogle generelle faglige betragtninger, og det er et par af dem der vil blive delt i denne brevkasse. Skriverierne her er både ment som gode råd og faglige betragtninger, men er ligeledes oplæg til samtale, diskussion og debat både i kommentarfeltet og ude i foreningerne.

Vi er vant til at skuespillerne på scenen, instruktøren for forestillingen og teknikeren på produktionen har rimeligt definerede rammer for deres opgaver. Det er oftere sværere med den mere flyvske titel som ”produktionsleder”. For mange bliver det til rollen, der ”tager sig af resten”, og det kan være en næste uoverkommelig opgave at overskue og holde styr på.

Et mål uden en plan, er blot en drøm”- Antoine de Saint-Exupéry

I denne artikel dykker vi lidt ned i produktionslederens rolle, og kigger lidt i værktøjskassen efter hjælp til at styre processen og holde styr på forestillingen.

Hvad laver produktionslederen?
Det kan være svært at svare enkelt på, hvad produktionslederens rolle er, da det kan være meget forskelligt fra gruppe til gruppe og forestilling til forestilling. Mange vil opleve, at der er lokale forskelle, der gør sig gældende og at fastlagte skabeloner ikke er lette at få til at passe med sin egen virkelighed.

Det kan hurtigt blive en overbebyrdet post, hvor alle mulige små og store opgaver lander. Her kan det være en hjælp at aftale hvad der skal være produktionslederens hovedansvar. F.eks. at holde styr på produktionsplanen og sørge for at de forskellige ansvarsområder i forestillingen taler sammen og ved hvad hinanden laver.

På den måde er det produktionslederens ansvar at opgaver og deadlines er tydelige, men altså ikke nødvendigvis at de bliver løst. Det er godt at huske at der skal mange mennesker til at forløse en teaterforestilling, og det ér kun ved fælles hjælp, at vi når i mål.

Bliv venner med produktionsplanen
En produktionsplan er et dokument, der opsummerer og illustrerer, hvilke opgaver der er forbundet med forestillingen. I DATS’ værktøjskasse (https://www.dats.dk/vaerktoejskassen/)  kan du finde en guide og en skabelon til hvordan du kan bruge planen og derigennem udvikle din egen. Det er sjældent at to produktionsplaner er helt ens. Den enkelte forestilling kan have særlige rammer eller vilkår der skal tages højde for og de fleste oplever at en produktionsplan er noget der udvikler sig over tid. Der bliver sat nye ting på undervejs og deadlines flyttes rundt.

Her er vi også meget forskellige i hvordan vi bedst arbejder og husker opgaver, men vi anbefaler at benytte et format, der kan deles online med de involverede, evt. vises på en skærm til produktionsmøderne. Det kan f.eks. være gennem en Google konto, der kan oprettes gratis, og hvor man har adgang til ”Google Sheets” og et drev som alle kan tilgå. Benyt evt. DATS’ skabelon (tryk her), hvor I let kan ændre i både opgaver, deadlines og ansvarspersoner.

Det tager tid at blive venner med sin produktionsplan, og som helt ny kan det godt virke uoverskueligt. Vær tålmodig og giv dig selv tid til at lære i processen. Ret planen til løbende og ofte, og du vil hen ad vejen få skabt en skabelon, der passer til lige præcis jeres forening og situation. Det vigtigste er at holde fast, tage planen frem ofte (og til hvert produktionsmøde) og huske at skrive ind når der opstår nye opgaver.

Hvem gør hvad?
De fleste amatørteaterforeninger oplever at der kan være mange opgaver, der falder på relativt få hænder. Det er derfor vigtigt at tydeliggøre, hvem der har ansvar for hvad, og være gode til at forventningsafstemme løbende. Ved at bruge et åbent dokument som alle kan se (og som er let at rette i), er det lettere at holde fast i de aftaler i løbende laver. Sæt navn på opgaverne og vær ærlige overfor hinanden i forhold til hvad I kan nå og overskue. Når en deadline skrider (for det gør de bare, de deadlines…) så flyt den længere frem i planen og forhold jer til, om I stadig kan nå det eller hvorvidt opgaven skal fjernes.

Online Produktionsledelse

Der findes mange forskellige værktøjer man kan lave sin produktionsplan i.

F.eks. kan I gratis oprette en Google konto til jeres forening. Her kan i både have en mail, tilgang til et fælles google drev, en kalender samt muligheden for at samarbejde om dokumenter. Opret produktionsplanen i “Google Sheets” hvor I let kan indsætte nye bjælker og holde overblik.

Lad være med at slå jer selv (eller andre) i hovedet med hvad der ikke blev nået. Her er det vigtigt at huske at alle er med i projektet som frivillige, og andre forhold i livet kan gøre det svært at nå og prioritere opgaverne. Gør det OKAY at deadlines overskrides, men snak åbent om hvad I så gør, og om noget skal omprioriteres.

Lad det være produktionslederens rolle at styre møderne og holde produktionsholdet opmærksomme på planen. Ved at sætte navn på opgaverne bliver det tydeligere, hvem der måske har for mange opgaver, og om I er nødt til at fjerne nogle for at have alle med. Vi kan ikke altid det hele og særligt som frivillige skal vi passe på med at drukne os selv i ønsker og visioner vi i sidste ende ikke kan leve op til.

En tydelig rollefordeling hjælper også med at forstå, hvilket ansvar de forskellige roller på produktionsholdet har. Det kan være svært at overlevere den viden til nye folk, men et lille indblik i en tidligere produktionsplan vil lettere kunne beskrive de opgaver, der plejer at ligge hos de forskellige roller.

En guide til produktionsplaner
Da det er sjældent at én produktionsplan vil passe for alle, har vi valgt at udvikle en guide som du kan finde i værktøjskassen (https://www.dats.dk/wp-content/uploads/2024/11/Produktionsledelse-og-vaerktoejer-guide.pdf). Her bliver du hjulpet gennem din første produktionsplan med udgangspunkt i DATS’ skabelon (tryk her), og inspiration til hvordan du skal udvikle og bruge planen fremadrettet.

Husk at du altid kan tage fat i DATS’ konsulenter hvis du som ny produktionsleder er usikker på hvordan planen fungerer eller har brug for sparring til hvordan du udfylder din nye funktion. Skriv til dats@dats.dk eller find kontaktoplysninger på DATS’ hjemmeside (www.dats.dk). Knæk og bræk med din næste teaterproduktion!

Læs også

Læs også

TIL DRAMALÆREREN I FOLKESKOLEN: KENDER DU FAGETS SEKUNDÆRE GEVINSTER?

OPSTART AF ET BØRNEDRAMAHOLD?

ET GODT RÅD TIL SKUESPILLEREN?

PAS PÅ JER SELV I PRØVERUMMET