Tre gode råd:
Sådan skaber I gode rammer for jeres medlemmer

Af DATS´ Teaterfaglig konsulent Charlotte Schmidt Frandsen
Foto: Axel Gadegaard
01.10.24

KONSULENTERNES BREVKASSE
Som konsulent i DATS kommer man rundt til mange forskellige teaterproduktioner og amatørforeninger i landet. Det danske amatørteaterlandskab er kendetegnet ved stor alsidighed, og hvad der fungerer det ene sted, er ikke altid det bedste hos andre. Alligevel opstår der fra tid til anden nogle generelle faglige betragtninger, og det er et par af dem der vil blive delt i denne brevkasse. Skriverierne her er både ment som gode råd og faglige betragtninger, men er ligeledes oplæg til samtale, diskussion og debat både i kommentarfeltet og ude i foreningerne.

I DATS hører vi ofte, at det kan være svært at finde og fastholde sine medlemmer. Fuldtidsjobs, børn, fritidsaktiviteter, familiesammenkomster – der er meget at konkurrere med, når det drejer sig om vores fritid. Her er et af foreningens stærkeste paradokser balancen mellem at sikre medlemmets frie deltagelse over for en fast rammesætning med et konkret mål for øje. I dette indlæg har vi samlet 3 gode råd til jeres forening, så det giver mening for jeres medlemmer at være medlem ikke bare lige nu men også på længere sigt.

1. Medlemmerne skal have let ved at tage ansvar
Særligt som nyt medlem kan det være svært at gennemskue de forskellige roller og behov i foreningen – hvor må man fx komme med nye idéer, og hvor er der lagt en fast linje. Det kan afstedkomme, at et medlem brænder inde med lyst til bidrage, men ikke ved, hvor det skal starte, hvilket kan medføre, at det helt mister lysten. Foreningen bør derfor gøre det let at engagere sig, ved fx at sætte tid af til et ordentlig indkøringsforløb rammesat af den etablerede bestyrelse eller udpege en kontaktperson, der kan hjælpe det nye medlem i gang fx ved at vise rundt, introducere vedkommende for alle og løbende spørge ind til, hvordan det går. Herunder er forventningsafstemning fx med en liste over opgaverne, når nye initiativer igangsættes, vigtige for både nye og erfarne medlemmer. På den måde kan det blive mere overskueligt, hvad medlemmets rolle indebærer, ligesom I undgår at skuffe hinanden.

2. Medlemmerne skal have mulighed for at udvikle sig – også privat
Mange deltager i det frivillige teaterarbejde med et ønske om at dygtiggøre sig inden for deres felt eller at prøve sig selv af i nye funktioner. Det frivillige felt kan være et ufarligt sted at forsøge sig med noget nyt, hvilket I som forening bør værne om.

Det kan være en fordel at skabe et rum, hvor medlemmerne kan lufte sine ønsker for sin egen udvikling forud for igangsættelsen af et projekt.
Her er det væsentligt at fastsætte, hos hvem ansvaret ligger for, at disse ønsker på forskellig vis opfyldes, hvilket oftest vil være i et samarbejde mellem bestyrelsen og det enkelte medlem.
Her er det også relevant at nævne, at medlemmet unægtelig også vil udvikle sig personligt udenfor og af andre årsager end foreningsarbejdet. Der bør derfor også tages højde for varierende tid og motivation for det frivillige virke, da livet i sig selv i perioder vil påvirke det frivillige engagement.

3. Medlemmerne skal være en aktiv del af fællesskabet
At sikre fællesskabet er en kerneopgave for foreningen og må ikke blive nedprioriteret med det enkelte medlems udvikling til fordel. Det er væsentligt, at medlemmerne oplever en kultur, hvor man af og til tilsidesætter sig selv til fællesskabets fordel. Foreningen kan understrege dette ved løbende at fremhæve det stærke fællesskab samt hylde de gerninger, der gøres i fællesskabets ånd. Det kan hjælpe at afholde aktiviteter eller begivenheder udelukkende med det mål at styrke fællesskabet.
For nogle vil fællesskabet være hovedårsagen til, at de er medlem af foreningen, og her bør I som forening også tænke den enkeltes udvikling ind, selvom der ikke er tale om en teaterfaglig ambition. En udvikling som frivillig kan sagtens bero på mere ansvar og aktivitet med andre kompetencer i sigte såsom økonomistyring, ledelse eller et håndværk eller udelukkende på det fællesskabsstyrkende område fx i form af temaaftener, fordeling af rengøringsvagter eller lignende.

Læs også

Læs også

TIL DRAMALÆREREN I FOLKESKOLEN: KENDER DU FAGETS SEKUNDÆRE GEVINSTER?

OPSTART AF ET BØRNEDRAMAHOLD?

ET GODT RÅD TIL SKUESPILLEREN?

PAS PÅ JER SELV I PRØVERUMMET