Teaterbattle = Kærlig Kunstnerisk Kappestrid
Tekst : Peter Rafn Dahm
DATS var velvillig sponsor af Teaterbattle 2019 i Teaterhuset og fik lov til at åbne kampen med disse ord:
Hjertelig velkommen på den scenisk slagmark, hvor Teaterbattle skal udkæmpes eller udspilles de næste dage.
Ord er vigtige, ikke mindst indenfor scenekunsten, hvor ord ganske ofte er et vigtigt kunstnerisk råstof – det materiale man bearbejder og fortolker verden igennem. De verbale linser eller de prismer man retter mod virkeligheden og mod hinanden.
Derfor er det også vigtigt at læse og lytte godt efter, så man kan tillægge ordene den rette betydning eller rettere de rette betydninger. For der er jo ofte – eller næsten altid – mange mulige betydninger. I og med at den virkelighed ordene skal forsøge at indkredse, beskrive eller ligefrem definere, er uhyre kompleks, mangfoldig og mangetydig.
Bare tænk på eksplosionen af ord og begreber, vi skal beherske for at kunne beskrive vores egen og hinandens kønsmæssige identiteter – på en åben og inkluderende måde.
Hvad betyder slagmark egentlig?
Ordene er blevet en slagmark, eller måske har de altid været det. En slagmark.
Som også scenen ofte – eller måske oftere end ofte = næsten altid – er en slagmark. Livets slagmark. Selve eksistensens, konflikternes minefelt – og barske – og men også kærlige – kamparena.
Når vi byder velkommen til den ”sceniske slagmark”, kan det lyde vældig krigerisk og militært. Men er det nu også retfærdigt overfor kunsten, eller er det ligefrem at gøre vold på kunsten, kunne man spørge?
Slår man slagmark op, finder man –
Den danske ordbog, Slagmark: Sted hvor der udkæmpes et militært slag.
Men også: – et sted hvor der foregår en kamp, et rodet eller kaotisk sted – Og så begynder det måske mere at ligne teater og scenekunst.
Slagmark er også navnet på et tidsskrift for idéhistorie – her lægger slagmark altså navn til en idéernes kampplads. Et sted hvor livssyn og verdensbilleder træder ind i arenaen og støder sammen. Og så bliver slagmark – for mig at se – et super slagkraftigt synonym for kunstscenen og for scenekunstens rum og universer.
Og hvad menes der med ”battle”?
På slagmarken udkæmpes slag. Man battler med og mod hinanden. Også det kan lyde ret krigerisk. Men tyr man til den danske ordbog, letter trykket og det hele bliver meget mere fredsommeligt:
Battle: Kamp der udkæmpes for sjovs skyld eller pga underholdningsværdien (især blandt rappere og breakdansere) – Og det er nok betegnende for lige netop dén kreative betydning, at battle indgår i ordsammensætninger som ”dansebattle”, ”rapbattle” og – ”teaterbattle”.
Teaterbattle er altså en kamp man kæmper for sjov og for at underholde hinanden og publikum. Et teaterslag – en iscenesat kamp.
Man kæmper med hinanden – og med sig selv
Men det er også alvor. For hver enkelt af jer og for hver eneste af jeres grupper er det alvor – I den forstand at I kæmper med jer selv om at være, vise og yde det bedste i overhovedet har i jer. I kunsten – tror jeg – kæmper man altid med sig selv – om nå i dybden (og i højden) og ud og ind i de fjerneste og sværeste afkroge af livets og sjælens landskaber. For at finde og fremstille – ”sandheder og løgne” – indsigter og udtryk – der udfordrer og udvider verden, virkeligheden og os alle sammen.
Det synes jeg er vigtigt at huske i de kommende dage.
I kæmper ikke mod hinanden – men med jer selv. I kæmper ikke mod hinanden – men med hinanden. I den forstand at Battle´t gør jeg alle sammen bedre – fordi det får jer alle til yde jeres aller-ypperste. Selve battle´t er den iscenesættelse, den dynamisk baggrund der får det bedste frem i jer – alle sammen!
Jeg håber at de indtryk og erkendelser I får de næste dage – ved selv at spille, ved at opleve hinandens Battle-bidrag – og ved at lytte til de erfarne teatermennesker i dommerpanelet – vil berige jer og bringe jer videre i jeres teater- og scenekunstarbejde. Og gerne både vilde og vigtige steder hen!
Aktuelt 2020:
Nu er det knapt et år siden, at Teaterbattle 2019 blev udkæmpet.
Kånstkollektiver og deres ”Venter på stegte duer” spillede 16., 17., 18. og 19 september 2020 på VOX. De beskriver deres forestilling med ordene:
”Den perfekte timing, en fyraftensøl, den store kærlighed, en smøg i pausen, nogen der tager dig seriøst. Hvornår? Det er fandme nedern at vente på noget. Især når intet venter på dig.
VENTER PÅ STEGTE DUER er en fysisk collage om timing, tålmodighed og alt det, vi hver især går og venter på. Forestillingen tager hånd om de mennesker, der er gået i stå, og dem der ikke ved, hvordan man står stille. Det er svært at bedømme, hvad der egentlig er værd at vente på. Presset om at udnytte tiden bedst muligt får mange til at stige af toget. Nogle stiger aldrig på igen. Hvad sker der med dem? Gennem humor og skrøbelighed undersøger tre kroppe, hvad der sker med os, når vi ikke kan kontrollere tiden. Afvente, vente, forvente.
I sammenhæng med forestillingen har Kånstkollektivet samlet materiale under den fælles ventetid (COVID-19) bestående af tekster, billeder, musik og diverse fra folk, der havde lyst til at sende deres tanker og følelser ind. Dette materiale samles i ét rum, som scenograf Sofie Kallan har skabt. En slags udstilling, et slags sanserum som kan opleves før og efter forestillingen”.
Emma & Ane og deres ”Destroy and Rebuild” spillede 23., 24., 25. Og 26. september 2020 på VOX. De beskriver deres forestilling med ordene:
DESTROY AND REBUILD er en sanselig æstetisk teaterforestilling af gruppen Emma & Ane. DESTROY AND REBUILD tager udgangspunkt i alt det, som vi ikke forstår – og det er meget.
Siden Emma & Ane var i finalen ved TeaterBattle i 2019 har de bøvlet med sig selv i mørket, været på all inclusive(?!) ned til solen, og nu har de lavet denne forestilling udviklet fra det 10 minutters uddrag, de leverede ved finaleshowet i oktober. DESTROY AND REBUILD er en performativ, fysisk fortolkning af vores fælles, indre univers med opture, nedture, intimitet og fantasi – og måske en kommentar til det samfund, vi oplever i 2020? DESTROY AND REBUILD er gruppen Emma & Anes første forestilling.
Blik og deres ”Tekno”, der vandt hele Teaterbattle i 2019, spillede/spiller på XENON 30. september og 1., 2. og 3. oktober 2020. De beskriver deres forestilling med ordene:
Milo har fået weekend, og Milo skal danse tekno. Forsvinde og forandres. Opsluges af natten. Blive til en rytmisk organisme. Tabe tanken. Men forstyrrelser og frustrationer flår Milo ud af teknoens frihed. Teknoen spreder i stedet for at omslutte. Teknoen lyder af noget andet. Noget Milo snart skal forstå. TEKNO er en melankolsk, tænksom og lyrisk fortælling om, hvordan et menneske i frygten for at blive forladt, fastholder sig selv i ensomhed. Gennem elektronisk musik og sanselige beskrivelser drages publikum ind bag Milos indre og ydre liv, hvor perceptioner og tankestrømme flyder rundt i mørket og musikken.
‘Alle tripper i takt med begejstringen og udsigten til flugten fra angsten.
Deler drømme om at blive til et nummer.
Længes efter og vogter over stemplets bevægelser.
Dørmandens arm hæver sig og hamre mod din hverdags-skælvende spæde hånd.’
TEKNO er scenisk radioteater skabt af den nyetablerede teatergruppe Blik. Gruppen vandt TeaterBattle 2019 med en 10 minutters visning af forestillingen. Nu er den færdige forestilling klar.